|
||||||||
Deze dubbele CD, eentje met studio-opnames en een live, is al een tijdje onderweg; het begon al in 2015, toen songschrijvers Willie Campbell van het eiland Lewis, ,Kris Drever van Orkney en Arthur Nicholson van Shetland samenkwamen om aan nieuw materiaal te werken. Dat paste volledig in de manier waarop coördinator Alex MacDonald telkens weer met enige verstomming geslagen werd, bij de vaststelling dat de eilanden toch wel rijk aan muzikaal talent zijn en dat veel van de artiesten vaak gevraagd werden om hun liederen en verhalen nationaal en internationaal te komen spelen en vertellen. Hij bedacht dus, dat het misschien niet slecht zou zijn, als dat allemaal wat meer gestroomlijnd zou verlopen en als de artiesten elkaar “boven-eilands” zouden ontmoeten en zouden samenwerken. Zoiets noemen we doorgaans een “project” en de drie bovengenoemde muzikanten gingen met het resultaat van hun samenwerking de hort op voor concerten in Stornoway, Stromness en Lerwick. Het succes van die concerten zette MacDonald er dan weer toe aan om het project uit te breiden met een tweede hoofdstuk, waarin de fiddlers van de eilanden centraal zouden staan. Ook dat werd werkelijkheid en resulteerde in een groots openingsconcert het “Hebridean Celtic Festival” van 2017. Maggie Adamson (Shetland, Louise Bichan (Orkney) en Jane Hepburn Macmillan (Lewis) sprongen bij die gelegenheid mee in het bad. Toen kwamen de herdenkingen van het eind van WO II en vervoegden ook Saltfishorty (Orkney), Jenny Napier Keldie (Shetland) en Kathleen Macinnes & Minda Macleod (Uist) de line-up, die voor het Orkney festival van 2019 nog uitgebreid werd met Julie Fowlis (Uist). Dat was dus al een behoorlijke lijst, zeker als je de bijkomende begeleidende muzikanten nog mee in rekening brengt: veel muzikanten en zangers werden bijeengebracht, die wellicht anders nooit zouden samengewerkt of -gespeeld hebben. Dat was op zich al opmerkelijk, maar de kernidee bleef wel de bekendmaking van de muziek van de eilanden aan een (veel) breder publiek en dàt maakt deze samenwerkingen uitzonderlijk: hoe trots elk van de muzikanten ook mag zijn op de traditie en de rijkdom van de muziek van zijn/haar eiland, het besef groeide meer en meer, dat de eilanden veel meer dingen gemeenschappelijk hebben, dan dat er scheidingslijnen zijn: de zee, de landschappen,, heimwee, familie en erfwaarden…het zit overal in verweven. Het plan was, dat de derde fase van het project getoond zou worden op het Shetland Folk Festival van begin 2020 en dat alle drie de deelprojecten samen op de affiche zouden staan van het Hebridean Celtic Festival, dat zijn 25ste editie zou kennen in de zomer van 2020, maar…toen kwam dus Corona en moest er van koers veranderd worden. Wat oorspronkelijk gepland was als een enkele live-CD, verschijnt nu dus als dubbelaar. Een aantal van de artiesten ging langs digitale wegen samenwerken tijdens de lockdown, zodat je dus niet alleen de live)CD krijgt, maar ook studio)opnames van nieuwe combinaties van muzikanten en zelfs helemaal vers bedachte songs of deunen. Als je dus een voorbeeld wil hebben van wat samenwerken kan betekenen en waar het kan toe leiden, dan is het wel deze dubbelaar: je leert er ondermeer Ado Matheson kennen, maakt kennis met een nieuwe versie van Kris Drever’s “I’ll Always Leave the Light On”, hoort voor het eerst “Lament for Eilidh MacLeod of Barra”, een song, die Neil Johnstone schreef ter nagedachtenis van het meisje dat het leven liet bij de terroristische bomaanslag in Manchester, ma een concert van Ariana Grande. Dat zijn een paar van de zogeheten “lockdown Sessions”, die op de eerste CD staan, die vervolledigd wordt door een vijftal nummers van het drietal Campbell/Drever/Nicholson, het zogeheten “Project 1”. De live-CD bevat een vijftal songs uit “Project 2” en sluit af met acht nummers van “Project 3”, tussendoor nog aangevuld met een paar losse samenwerkingen van Louise Bichan en Jane Hepburn Macmillan met respectievelijk Conor Hearn en Andy Yearley. Dat levert, alles bijeen, exact twee uur van de fraaiste hedendaagse traditionele folk op, die je je kunt dromen. Zelf ben ik het meest verknocht aan de live-CD, hoewel ik niet één negatief woord kan schrijven over de studio-opnames. Ik kan het ook niet helpen, dat ik een nogal nadrukkelijke hang nar live-muziek heb. Die voegt altijd iets extra’s toe en dat is al helemaal zo, als je te maken hebt met een verzameling talent als deze, die hier voorhanden is. Projecten als deze, kunnen niet genoeg ondersteund worden en een mega grote en welgemeende “dankjewel” is hier dan ook op zijn plaats! (Dani Heyvaert)
CD1 - Studio: 15 Tracks: CD2 - Live: 15 Tracks: |
||||||||
|
||||||||